Læringslaboratoriet på Bevaringscenter Sønderjylland
Læs om vores store undervisningsprojekt
Nye naturvidenskabelige undervisningstilbud
Undervisningen tager udgangspunkt i hands-on-aktiviteter i vores nyindrettede undervisningslokaler og i det udendørs læringslandskab sammen med museets konservatorer og formidlere. I undervisningen skal eleverne bl.a. arbejde med autentiske genstande, som de skal undersøge. De skal gøre sig tanker om, hvilke levevilkår mennesker har haft i de pågældende perioder genstandene stammer fra.
Vores undervisningsforløb handler om dansk kulturarv og historie samt forskernes metoder. Undervisningsforløbene er flerfaglige og fagene historie, dansk og alle de naturvidenskabelige fag indgår.
Eleverne skal være medskabere
Eleverne skal finde, identificere og analysere de fundne genstande eller indsamlede prøver ved hjælp af det moderne naturvidenskabelig udstyr og de metoder, som vores forskere anvender.
Hvornår sker det?
Du kan melde dig til Læringslaboratoriets undervisningstilbud NU.
I februar og marts 2025 skal vi bruge to nye testklasser fra udskolingen til et nyudviklet forløb om DNA og Skrydstrupkvinden. Hvis I har en ledig fagdag eller mulighed for kunne være i Rødekro 3-5 timer, så kontakt os på nedenstående mail. Vi betaler selvfølgelig transporten tur/retur og forløbet er gratis
Pris: I skoleåret 2024/25 er det gratis for folkeskoler, der er beliggende i en af de fire sønderjyske kommuner. Derudover er bustransporten tur/retur for et antal skoler fra hver kommune venligst støttet af Det Sønderjyske Kulturkoordinationsudvalg (gratis).
Tilmelding: NU og frem til juni 2025 på undervisning@msj.dk.
De 6 dogmeregler
Vi har fremsat seks dogmeregler, som skal understøtte vores undervisning og sætte elevernes egne iagttagelser, oplevelser og aktiviteter i fokus. Dogmereglerne skal være med til at give Bevaringscenter Sønderjylland et særkende og være et formidlingsmæssigt varemærke.
Vores undervisning skal kunne åbne en faglighed og verden, som befinder sig uden for skolen og som eleverne ikke selv vil finde i en traditionel undervisningssituation. Vores undervisning afspejler den måde man anvender forskellig praksis og faglighed på i den museale verden som fx i arkæologiske udgravninger, røntgenundersøgelser af genstande, præparation af fossiler eller konservering af malerier. Det betyder, at vi vil skabe undervisningsforløb, hvor eleverne i fællesskab simulerer eller udfolder en meningsfuld praksis.