Læringslaboratoriet

Undervisningstilbud
til naturfagene og historie.
Få en faglig og spændende dag på Bevaringscenter Sønderjylland – stedet hvor Museum Sønderjylland opbevarer alle museets genstande, der ikke er udstillet på museerne.
Bevaringscenter Sønderjylland er som udgangspunkt ikke åbent for offentligheden. Men vi har valgt at lade et antal klasser fra de fire sønderjyske kommuner komme på besøg og deltage i aktiviteter i stedets naturfagslokaler.
Som lærer kan man i øjeblikket vælge to forløb – et til mellemtrin og et til udskolingen.
Fra skoleåret 2025/26 tilbyder vi et stort antal forløb målrettet specialklasser og elever med særlige behov.
Vi skræddersyer disse forløb til jeres elevgruppe, og forventningsafstemmer med jer inden besøget.
Kontakt os på undervisning@msj.dk for at høre mere.

Undervisningen
Undervisningen tager udgangspunkt i hands-on-aktiviteter i moderne undervisningslokaler og i det udendørs læringslandskab sammen med museets formidlere.
I undervisningen kommer eleverne bl.a. til at arbejde med autentiske genstande, som de skal finde, undersøge og opmåle.
De skal prøve at anvende forskernes metoder.
Vi udvikler og afprøver løbende nye forløb, hvor vi sætter fokus på metoder og undersøgelser inden for naturvidenskab, arkæologi og kulturhistorie.
Forløbene er målrettet mellemtrinnet, udskolingen og elever med særlige behov.
Besøget starter med en sikkerhedsbriefing og en kort rundvisning på bevaringscentret, hvor eleverne introduceres til den sønderjyske kulturarv, og hvad et museum egentlig er for en størrelse.

Dogmeregler
Museets formidlere har udviklet seks dogmeregler, som understøtter vores undervisning og sætter elevernes egne iagttagelser, oplevelser og aktiviteter i fokus.
- Autentiske genstande
- Virkelighedsnær formidling
- At være medskabere
- Et "do touch-begreb" i naturvidenskaben
- Faglige rollemodeller og karrierelæring
- Undervisningsforløb i sammenhæng
Undervisning hos os skal kunne åbne en faglighed og verden, som befinder sig uden for skolen, og som eleverne ikke selv vil finde i en traditionel undervisningssituation.
Vores undervisning afspejler den måde man anvender forskellig praksis og faglighed på i den museale verden som fx i arkæologiske udgravninger, røntgenundersøgelser af genstande, præparation af fossiler eller konservering af tekstiler.
Det betyder, at vi vil skabe undervisningsforløb, hvor eleverne i fællesskab simulerer eller udfolder en meningsfuld praksis.
