fbpx

Et roadshow om demokrati, identitet, sprog og historie!

Hvad er Genforeningen? Hvad skete der i 1920? Hvad betød det, at vi fik en demokratisk grænse mellem Danmark og Tyskland? Hvad sker der, når man flytter en grænse? Hvad er det, der afgør, om man føler sig som dansker, tysker, bosnier eller en kombination?

Det er nogle af de spørgsmål, som Genforeningsbussen 2020 stiller til danske skole- og gymnasieelever i jubilæumsåret 2020.

Genforeningsbussen 2020 bliver en festlig, tværfaglig og tankevækkende markering af den mest vidtrækkende enkeltbegivenhed i Danmark i det 20. århundrede – og et afsæt til at reflektere over Europas nuværende udfordringer, konflikter og muligheder for fredelig sameksistens og demokrati.

Genforeningsbussen 2020 er bemandet af museets formidlingspersonale og fagfolk. Tilbuddet er målrettet udskolingen og gymnasiale uddannelser.

Helt praktisk

Hvornår: 10. januar til 11. juli 2020

Genforeningsbussen 2020 besøger både skoler og folkefester.

Hvor: Se turneplanen HER

Genforeningsbussen er et projekt drevet af Museum Sønderjylland med støtte fra Nordea-fonden og Kulturministeriets og Folketingets pulje til markering af genforeningsjubilæet.

Hvad indeholder Genforeningsbussen 2020?

Med Genforeningsbussen 2020 tager formidlere fra Museum Sønderjylland og Den Slesvigske Samling rundt i hele landet med fokus på fire forløb til udskolinger og gymnasiale uddannelser om Genforeningen mellem Sønderjylland og Danmark i 1920.

Klasserne har inden Genforeningsbussen ankomst arbejdet med forskellige tekster, analyser og materialer ud fra det forhåndsvalgte forløb. Det er blandt andet matematiske udregninger, billedanalyser og spørgeteknikker.

Når bussen ankommer til en skole, skal eleverne tage alt deres forhåndsarbejde og omdanne det til digitale produkter som for eksempel en strofe, plakat, grænseforudsigelse og interview med personer fra både det danske mindretal og tyske.

Til folkefesterne rundt om i landet kan besøgende se disse produkter på bussen skærme.

Du kan lige HER læse om de forskellige forløb, som eleverne skal arbejde med.