fbpx
Den sønderjyske infrastruktur før og efter 1920

I 1864 var man midt i anlæggelsen af de danske hovedbaner på Fyn og i Jylland, tidens største danske anlægsprojekt. Banen mellem Vamdrup og Flensborg med stikbaner til Haderslev, Aabenraa og Tønder åbnede i årene 1866-68 – nu som en del af Preussen. Fra 1898 åbnede de såkaldte kleinbaner, som slet ikke fandtes i Danmark.

Som en del af Tyskland oplevede Sønderjylland en meget anderledes infrastrukturel udvikling end det øvrige Danmark. I 1920 stod den danske stat med en lang række udfordringer og muligheder i Sønderjylland, og ét af de væsentlige områder var den afvigende infrastruktur, ikke mindst fordi den satte rammer og begrænsninger for erhvervsudviklingen og for transport og udveksling med det øvrige Danmark.

I oplægget behandles den overordnede udvikling af infrastrukturen fra midten af 1800-tallet med fokus på især jernbaner og havne, men også på udviklingen af vejnettet. Vi ser på den situation, man stod overfor i 1920, med et stærkt afvigende jernbanenet, havne der i flere tilfælde var forringet og sygnet hen og et vejnet, der trængte til forbedringer og udbygning – og på de løsninger, man valgte i årene efter 1920.

Foredrag af Direktør, ph.d. Henrik Harnow, Museum Sønderjylland

Pris: 50 kr. -Medlemmer af Museumsklubben 25 kr. -Tønder Museums Venner gratis.

Den sønderjyske infrastruktur før og efter 1920

Kulturhistorie Tønder, Wegners Plads 1, 6270 Tønder